Strategi Pengajaran dan Pembelajaran ,di bagi menjadi 3 ,yaitu :
1. Strategi Pemusatan Guru
2. Strategi Pemusatan Murid
3. Strategi Pemusatan Bahan Pelajaran
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU
· Guru memainkan peranan penting
· Komunikasi sehala. Guru banyak bercakap.
· Kepimpinan guru secara autokratik
· Pencapaian objektif guru diutamakan
· Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan emosi.
· Penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
· Interaksi di antara murid adalah pasif.
· Kaedah keseluruhan kelas.
· Murid-murid kurang kreatif/ tidak berinitiatif.
· Kaedah & Teknik – penerangan, demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan kelas.
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN MURID
· Murid memainkan peranan penting
· Komunikasi dua hala. Guru menyoal/membimbing.
· Kepimpinan guru secara demokratik. Perbincangan/galakan murid memberi pendapat,
· objektif pencapaian murid diutamakan
· perkembangan murid secara menyeluruh/seimbang ( j.e.r.i.)
· Ujian formatif digunakan bagi membaiki kelemahan murid.
· Penyampaian guru untuk pembelajaran bermakna, memahami & membuat kesimpulan,
· Peluang interaksi di antara murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong)
· Kaedah kumpulan/perbezaan & minat murid dipupuk,
· Murid-murid bersifat kreatif/ berinitiatif.
· Kaedah & Teknik – projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalanan, penyelesaian masalah, simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dsb.
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN
· Bahan pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
· Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
· Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
· Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
· Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
· Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
· Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
· Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor, dsb.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar